ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Voeding doorheen de levensloop
  

Component behoort tot O.O.: Voedingswetenschappen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20089
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 62,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Hertogen Marina


 

KORTE OMSCHRIJVING
De behoefte aan voedsel en voedingsstoffen, de beleving van voedsel- en voedingsproblemen zijn onder andere afhankelijk van de leeftijd. Elke leeftijdscategorie kent haar eigen behoeftes en voedingsproblemen: zwangere en zogende moeder, zuigeling, peuter en kleuter, scholieren, adolescenten, jong volwassenen en ouderen. De volwassenen hebben we in periode 3 behandeld. We gebruiken de kennis van die periode als basis om de andere leeftijdscategorieën te bekijken. Aan zuigelingenvoeding gaan we extra aandacht besteden omdat deze sterk afwijkt van de gewone voeding.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
  • VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan lichaamsgewicht en lengte meten en kan een interpretatie geven van veranderingen in een gewicht.
  • De student kan het (ideale) lichaamsgewicht berekenen volgens Quetelet, normogram van Deurenberg, waist-to-hip-ratio, e.d.
  • De student kent begrippen als indirecte calorimetrie.
  • De student kan huidplooimetingen en impedantiemetingen uitvoeren.
  • De student kan de richtlijnen van de Hoge Gezondheidsraad (HGR) in verband met voedingsaanbevelingen voor België toepassen op de verschillende leeftijdscategorieën.
  • De student kan deze aanbevelingen omzetten in gezonde voeding aangepast aan de leeftijdscategorie.
  • De student kan voedingsproblemen opsporen en adviezen uitschrijven.
  • De student kan wetenschappelijke artikels lezen, samenvatten en omzetten in bruikbare adviezen voor de bevolking.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
student is geslaagd voor 1VD of heeft  credits behaald op voedingswetenschappen delen I&II (1VD), biomedische wetenschappen (1VD) en voedingsmiddelentechnologie (1VD)
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

Taalvaardigheid: zowel schriftelijk als mondeling

Andere: zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.


LEERINHOUDEN
  • Antropometische metingen' en 'Meten is weten', meten van lengte en gewicht, meten van lichaamssamenstelling, gebruik van weegschalen, gebruik van verschillende nomogrammen, e.d.  
  • Voeding bij zwangere, zwangerschapscomplicaties en lacterende. Berekenen van nutritionele behoefte en uitschrijven van aangepast voedingsadvies. Klassikale verbetering van opdrachten.
  • Voeding van de zuigeling. Berekenen van nutritionele behoefte en uitschrijven van aangepast voedingsadvies. Klassikale verbetering van opdrachten.
  • Borstvoeding, aandachtpunten voor voedingsproblemen bij prematuren. Berekenen van nuritionele behoefte en uitschrijven van aangepast voedingsadvies. Klassikale verbetering van opdrachten.
  • Peuter- en kleutervoeding. Berekenen van nutritionele behoefte en uitschrijven van aangepast voedingsadvies. Klassikale verbetering van opdrachten.
  • Voeding bij scholieren, adolescenten en jong volwassenen. Berekenen van nutritionele behoefte en uitschrijven van aangepast voedingsadvies. Klassikale verbetering van opdrachten.
  • Voeding bij bejaarden. Berekenen van nutritionele behoefte en uitschrijven van aangepast voedingsadvies. Klassikale verbetering van opdrachten.

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus 'Antropometrische metingen' - auteur Hertogen Marina - Plantijnhogeschool - 2007-2008,
  • Teksten Antropometrie' van de Metabole Eenheid  - Diens diabetologie, metabole ziekten en nutritiepathologie, Universitair ziekenhuis Antwerpen
  • Cursus: 'Voeding doorheen de levensloop' - Auteur Hertogen Marina - Plantijnhogeschool - 2007-2008
  • Opdrachten en oefeningenboek - auteur: Hertogen Marina
  • Handboek gezondheidspromotie, Evenwichtig eten en gezond bewegen, VIG, Lannoo Campus, ISBN 9789020973297, 2007
  • Voeding en Gezondheid,  Van Camp & co, Lannoo Campus, ISBN90 209 6600 6, 2006
  • Voedingsingrediënten, Van damme & co, Lannoo Campus, ISBN 90 209 6697 9, 2006
  • BINS, Becel Nutrition Softwareprogramma, 2006
  • NUBEL, Belgische voedingsmiddelentabel, ISBN 90 74362 07 2, 2004
  • NEVO, Nederlands voedingsstoffenbestand, ISBN, 90-5177-037-5, 2006
  • Kunstvoeding voor zuigeling, Y Vandenplas, VUB, 20026
  • Brochures 'Kind en Gezin', Hallepoortlaan, 27 te 1060 Brussel
  • Tijdschriften en boeken in de bibliotheek
  • Video: 'Het derde oog' Nestlé
  • Wetenschappelijke artikels
  • Verplichte actuele seminaries en/of bijscholingen die betalend zijn
  • Eenvoudige rekenmachine.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

26

 lesuren

  37,14

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

42

 klokuren

  60,00

Verdere toelichting:

Werkcolleges met verplichte oefeningen


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Evaluatie opdrachten 5% en examen 95%
  • Opdrachten: uitvoeren taken, heldere formulering van adviezen, verplichte aanwezigheid tijdens de werkcolleges en praktijksessie
  • Integratieve toets INT4-1: kennisvragen, toepassingsvragen, correctheid van de antwoorden, volledigheid van de argumentatie, duidelijke en heldere formulering van de antwoorden, creativiteit bij oefeningen en juiste berekening.
  • studenten die afwezig zijn op INT4-1 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen’
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,86

Tweede examenperiode
  • uitsluitend evaluatie op basis van de integratieve toets met dezelfde evaluatiecriteria
  • studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen’ leggen één integratieve toets over alle componenten (van periodes 4&6) van dit opleidingsonderdeel
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.