2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Bio-organische chemie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biomedische wetenschappen deel I |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20107 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
42 |
Totaal studietijd: |
93,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Vandevelde Pita
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in ons leven in. De cursus Bio-organische chemie geeft een overzicht van de belangrijkste bio-moleculen. De eigenschappen van deze bio-moleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties.
Het is dus noodzakelijk om kennis te hebben over de onderliggende “bio”-organische chemie.
Deze cursus vormt een basis voor de cursus “humane biochemie”.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student vermeerdert zijn/haar kennis van de bio-organische chemie als basis voor de humane biochemie. Na deze lessenreeks kent de student: Verschillende functionele groepen in bio-moleculen De belangrijkste bio-organische reacties De belangrijkste bouwstenen van bio-moleculen Basisbeginselen van de organische reactie De belangrijkste bio-organische bouwstenen (aminozuren, eiwitten, heterocyclische en aromatische verbindingen) Nucleotiden en nucleïnezuren Enzymen en co-enzymen Vitaminen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd voor 1VD of heeft credits behaald voor voedingswetenschappen-deel I (1VD) en algemene chemie (1VD).
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Noodzakelijke leermiddelen
-
Cursus bio-organische chemie (P. Vandevelde)
-
Inleiding tot de bio-organische chemie, J.F.J. Engbersen, AE. De Groot, Wageningen Pers, 1995, ISBN 9074134955
-
Bouwdoos moleculen
-
Extra materiaal aangereikt via Blackboard (links, lespresentaties, extra oefeningen) en internet
-
Mindmaps
-
FAQ
-
Aanbevolen leermiddelen
-
'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
-
‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-433-3
-
“Inleiding tot de levensmiddelenchemie”, Ruiter, A., Elsevier Gezondheidszorg, 2002, ISBN90-352-
2513-9
-
Literatuur voorhanden in bib
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
27,45
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
09,80
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
58,82
|
Verdere toelichting:
Gedurende de lessenreeks worden door de verantwoordelijke lector verschillende vragen gesteld in het discussieforum van de elektronische leeromgeving. Deze vragen behandelen belangrijke ‘randonderwerpen’ die nodig zijn voor het begrijpen van de lessen. De studenten lossen deze vragen op binnen dit forum. De antwoorden op deze vragen komen aan bod tijdens het laatste hoorcollege
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT4-4
Op het einde van deze periode wordt een toets afgenomen voor het gedeelte cursus van periode 4. Deze toets INT4-4 zal 50% bedragen van de totale punten van INT5-1
INT5-1: Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen waarbij de student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van verschillende functionele groepen in bio-moleculen, de belangrijkste bouwstenen van bio-moleculen, de organische reactie, structuur en eigenschapen van de belangrijkste bio-moleculen en bewijst dat hij in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT5-1
studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel ‘biomedische wetenschappen' leggen deze examenperiode integratieve toets INT5-1 (alle compontenten) opnieuw af
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
|
| |
|