|
KORTE OMSCHRIJVING
|
‘Basispakket anatomie’ uit periode 1 bestudeert de functionele anatomie van het spijsverteringsstelsel en enzymen en legt de link leggen tussen voeding en een gezond lichaam.
Nu komen de andere stelsels van het menselijk organisme aan bod. Je verwerft inzicht enerzijds in de opbouw en de functie van deze stelsels, anderzijds in de samenwerking van een stelsel met alle andere stelsels. Dit leidt uiteindelijk tot de kennis van een gezond lichaam.
Het metabolisme is zeer fijn gestuurd en gecontroleerd. Toch kan het ook fout lopen en dan spreekt men over de pathologie.
Bij pathologieën is inzicht in dit ‘goed werken van het organisme’ vanuit ‘fysiologie’ en ‘humane biochemie’ van groot belang om de afwijkingen beter te begrijpen en zo correcte aanbevelingen voor de patiënten te kunnen opstellen. De aandoeningen van alle stelsels die verband houden met de voeding van het gezonde en het zieke organisme worden in de ‘pathologie’ onder de loep genomen. We leggen de link tussen de beschavingsziekten zoals obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes type II, …en verkeerde voedingsgewoonten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft inzicht in de verschillende soorten spierweefsel en de energievoorziening van de spiercellen kennen.
- De student heeft inzicht in het ademhalingsstelsel.
- De student heeft inzicht in de ligging, bouw en functie van het bloedvaten- en lymfevatenstelsel.
- De student heeft inzicht in de algemene functie van het hormoonstelsel en de werking van een hormoon.
- De student kent de bouw, functie, ligging en de specifieke hormonen van de verschillende endocriene klieren.
- De student kan afwijkingen aan het spijsverteringsstelsel in verband brengen met eventuele malabsorptie.
- De student heeft inzicht in de wijze waarop stofwisselingsstoffen, die niet bruikbaar zijn voor het lichaam, worden verwijderd.
- De student begrijpt de samenhang van de verschillende stelsels in het menselijk organisme die de homeostase in stand houdende student heeft inzicht in het belang van de voeding voor een gezond individu.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd voor 1VD of heeft een credit behaald op biomedische wetenschappen (1VD).
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
- Het spierweefsel en de energievoorziening van de cellen.
- het ademhalingsstelsel
- het bloedvaten- en lymfevatenstelsel
- de invloed van voeding op hart en bloedvaten
- wat is een hormoon en hoe werkt het
- welke organen behoren tot het endocrienstelsel
- welke afwijkingen kunnen voorkomen aan de verschillende delen van het spijsverteringsstelsel
- welke rol speelt ons urinestelsel bij het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus anatomie - auteur: Patricia Winnen - Plantijnhogeschool
- anatomische modellen
- CD-rom interActive Physiology E. Marrieb bibliotheek 00001 890312
- naslagwerken in de bib :Essentials of Human Anatomy - auteur: Eliane N.Marieb- ISBN 8053-4040-5 -meest recente editie
- Zakwoordenboek der geneeskunde - auteur: Coëlho - ISBN 90-6228-322-5 - meest recente editie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
37,33
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
43
|
klokuren
|
57,33
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges: inzicht verwerven in de opbouw en de werking van een aantal orgaanstelstels
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Integratieve toets INT4-4: schriftelijk examen met kennisvragen
Studenten die afwezig zijn op INT4-4 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsondBerekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing. erdeel 'biomedische wetenschappen deel II'
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Studenten die niet geslaagd zijn voor het opleidingsonderdeel 'biomedische wetenschappen - deel II' leggen één integratieve toets af over de leerstof uit periodes 4&5.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|