ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Dieetleer (periode 5)
  

Component behoort tot O.O.: Algemene diëtiek
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20113
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 90
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adam Marleen


 

KORTE OMSCHRIJVING

Dieetleer bestudeert de voedingsaanpassingen welke noodzakelijk zijn bij diverse aandoeningen of ziekte. Gezonde voeding blijft steeds de basis van elk dieet maar bij tal van aandoeningen moet men één of meerdere restricties (mogelijk ook supplementen) invoeren om een goede gezondheidstoestand en / of goede voedingstoestand te bekomen of handhaven. In dit pakket wordt het voedingsadvies besproken bij de voornaamste welvaartsziekten; obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes mellitus en hypertensie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD209 Kunnen functioneren in teamverband
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent de wetenschappelijke achtergrond, de dieetlijsten en de praktische uitwerking van vier basisdiëten (het energiebeperkt dieet, het AVVZ dieet, het natriumbeperkt dieet en het dieetadvies bij diabetes mellitus)
  • De student kent de dieetproducten die in deze diëten aangewend kunnen worden.
  • De student kan een patiëntendossier (met betrekking tot de in deze periode besproken diëten) lezen en interpreteren.
  • De student kan een patiëntendossier (met betrekking tot de in deze periode besproken diëten) volgens specifieke richtlijnen oplossen.
  • De student kan ernstige dieetfouten uit het voedingspatroon van een patiënt halen d.m.v. het bekijken van de voedingsondervraging en hiervoor een diëtisch verantwoord alternatief bieden.
  • De student kan een geïndividualiseerd, persoonlijk dieetadvies opstellen, berekenen en uitschrijven.
  • De student kan een receptuur, menu en / of  weekschema aanpassen aan het energiebeperkt-, het AVVZ-, het natriumbeperkt- en het diabetes dieet.
  • De student kan mogelijke dieetproducten kritisch beoordelen en adviseren.
  • De student kan artikels kritisch lezen en interpreteren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
student is geslaagd voor 1VD
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
  • Voedingswetenschappen en biomedische wetenschappen (delen I&II) (2VD)
  • parallel: de student volgt kooklab 2VD.

Andere begincompetenties

Zie pagina 11 van het algemeen cgo-boek 0708.


LEERINHOUDEN

In dit pakket wordt het voedingsadvies besproken bij de voornaamste welvaartsziekten: obesitas, hart- en vaatziekten, diabetes mellitus en hypertensie.

Patiëntendossiers worden geinterpreteerd en opgelost volgens speciefieke richtijnen, dieetadvies wordt uitgeschreven, individueeel aangepast aan de patiënt.

Voedingsondervraginen worden kritisch bekeken op dieetfouten en verantwoorde alternatieven, specifiek aan het dieet worden aangeboden.

Receptuur, menu- en weekschema's worden aangepast aan specifieke dieeteisen.

Dieetproducten worden kritsch beoordeeld.

 


STUDIEMATERIAAL
  • Cursus 'Dieetleer van de volwassene' - auteur: Adam Marleen - Plantijnhogeschool 2007 -2008
  • Cursus 'Dieetleer van zuigeling en kind'' - auteur: Adam Marleen - Plantijnhogeschool 2007 - 2008
  • Voedingsingrediënten: een stand van zaken, A. Vandamme & Katelijne Struben, ISBN: 90-209-6697-9
  • Voding en gezondheid: een overzicht van functionele componenten in levensmiddellen en van de relatie voeding & gezondheid, J. Van Camp, S. De Henauw, B. De Meulenaer, ISBN: 90-209-6600-6
  • Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 05 2, 2004.
  • Nederlands voedingsstoffenbestand, NEVO - tabel, ISBN 90-5177-037-5, 2006.
  • Brochure 'Richtlijnen van de Nationale Raad van de voeding'
  • 'Maten en gewichten', handleiding voor gestandardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België,  ISBN 76994-06-4, 2005
  • BINS Becel Institute Nutrition Softwareprogramma 2006
  • Tijdschriften uit de bibliotheek
  • didactische voedingswinkel
  • Coëlho Zakwoordenboek der Geneeskunde, Jochems & Joosten, Elsevier, ISBN 90-6228-322-5
  • Gecommentarieerd Geneesmiddelenrepertorium, Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie 2007
  • Eenvoudige rekenmachine

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

38

 lesuren

  33,19

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

17

 lesuren

  14,85

studietijd buiten contacturen:

56

 klokuren

  48,91

Verdere toelichting:
Werkcolleges met verplichte aanwezigheid: theorie, oefeningen en leergesprekken

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Integratieve toets  INT5-2 (95 %), schriftelijke toets in de examenweek met max. 40 % kennisvragen, min. 60 % praktische toepassingen van de theorie (oefeningen).
  • Evaluatie van de opdrachten en oefeningen in projectgroep (5 %)
  • Evaluatiecriteria: correctheid van de antwoorden en berekeningen, volledigheid van de argumentatie, logische opbouw van de argumentatie, duidelijke, heldere formulering van de antwoorden
  • Studenten die afwezig zijn op INT 5-2 krijgen een A als beoordeling, dus A voor het opleidingsonderdeel 'algemene diëtetiek'
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren
3.5

%
 
 03,06

Tweede examenperiode
  • de leerstof ‘dieetleer’ van periodes 5&6 wordt in één integratieve toets hernomen (100%; jaarpunten tellen niet meer mee).
  • Het opleidingsonderdeel ‘algemene diëtetiek’ krijgt twee toetsen: dieetleer (periode 5&6) en voedingszorg (periode 5).
  • Studenten die afwezig zijn op één van beide toetsen krijgen een A als beoordeling voor deze toets: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘algemene diëtetiek’
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.