2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Voedingszorg |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Algemene diëtiek |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20115 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
16 |
Totaal aantal contacturen: |
18 |
Totaal studietijd: |
41,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Dolf
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je komt tijdens de stage en in het latere beroep in contact met zieke tot ernstig zieke en zorgafhankelijke mensen. Soms zal een dieettherapie in de ware zin niet meer baten. Het is de taak van de diëtist om hen het nodige comfort tijdens en het genot van een maaltijd aan te bieden. Je leert voedingszorgproblemen zowel op individueel als op collectief niveau probleemoplossend hanteren via een gefaseerd ‘nutrition care’ proces. We staan stil bij de mogelijkheden om bij zorgafhankelijke mensen de voedingsinname en het comfort van de maaltijd te bevorderen, bij verschillende vormen van maaltijdassistentie.
Je verwerft inzicht in het voedings- en vochtbeleid in de Medisch Intensieve Geneeskunde.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD317 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.
- VD318 Kunnen adviserend en coördinerend optreden m.b.t. de organisatie en het beheer van voedselbereiding en -distributie en tevens de specifieke omstandigheden i.v.m. voedselveiligheid, kwaliteitssystemen, patiëntzorg en algemene voedingzorg.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan de verschillende vakgebieden integreren in een belevingsgerichte en biopsychosociaal verantwoorde voedingszorg.
- De student kan kritisch de technieken van doelmatige maaltijdassistentie zelf toepassen.
- De student kan voedingszorgproblemen op individueel en collectief niveau probleemoplossend hanteren via een gefaseerd nutrition care proces (nutrition assessment – nutrition diagnosis – nutrition Intervention – nutrition monitoring & evaluation).
- De student kan relevant referentiemateriaal voor de praktijk samenstellen, up to date te houden én dit adequaat gebruiken.
- De student kan voor de bepaling van de voedingsstatus en de voedingsbehoeften van patiënten in algemene tot bijzondere voedingszorgsituaties de aangewezen berekeningen en antropometrische metingen uitvoeren en diverse parameters correct interpreteren.
- De student kan precies aangeven wat de rol is van de diëtist en andere zorgverleners in de voedingszorg en de multidisciplinaire samenwerkingsprincipes.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd voor 1VD
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
voedingswetenschappen en biomedische wetenschappen (delen I&II) (2VD)
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
- Maaltijdassistentie
- Het voedingszorgproces: praktische toepassing op individueel en collectief niveau (casuïstiek)
- Antropometrie in de Voedingszorg
- Samenstelling en gebruik van referentiemateriaal
- Multidisciplinaire samenwerking
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus
- Casussen (thuiszorg, ROB, RVT, ziekenhuis, PVT, dagcentrum)
- Maaltijdassistentie in beeld (ppt-presentaties, video)
- Opdracht samenstellen van relevant referentiemateriaal voor de voedingszorg
- Aangereikt referentiematariaal : o.a. ‘Formuleboekje Voedingszorg’, ‘Biochemische parameters voor de diëtist’, ‘Praktijkkaart Voedingszorg’, NUBEL, Voedingsaanbevelingen Hoge GezondheidsrRaad.
- Antropometrische meetinstrumenten
- Zakrekenmachine
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
29,17
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
62,50
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoor- en werkcolleges
- Persoonlijke voorbereidende studie van elke nieuwe les
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- integratieve toets INT5-3 (schriftelijke toets in examenweek)
- studenten die afwezig zijn op INT5-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'algemene diëtiek'
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- De schriftelijke toets wordt hernomen als de student niet geslaagd is op het opleidingsonderdeel 'algemene diëtetiek'.
- Het opleidingsonderdeel 'algemene diëtetiek' krijgt twee toetsen: dieetleer (periode 5 &6) en voedingszorg (periode 5).
- Studenten die afwezig zijn op één van beide toetsen krijgen een A als beoordeling voor deze toets: dus A voor het opleidingsonderdeel 'algemene diëtetiek'
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
|
| |
|