2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - BINS |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Skillslab |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
20117 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
22 |
Totaal aantal contacturen: |
12 |
Totaal studietijd: |
28,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Aerts Ingrid De Ridder Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het 2de jaar voeren we BINS als voedingsberekeningsprogramma in. Bij het berekenen van de ‘gemiddelde dag’ staan we stil bij de knelpunten van een voedingsmiddelentabel. Je oefent dagschema’s, dieetschema’s,… aan de hand van casuïstiek. Je leert om de resultaten van BINS te exporteren naar Word en Excel.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verkent de mogelijkheden van BINS met betrekking tot het invoeren van cliëntgegevens.
- De student kan een invoer per dag van de voedingsmiddelen uitvoeren in BINS en ‘maten en gewichten’ hierbij gebruiken.
- De student verkent de mogelijkheden van BINS met betrekking tot het verkrijgen van gegevens van de ingenomen voedingsstoffen van de cliënt.
- De student kan het zelf ontworpen anamneseformulier kritisch bekijken en aanpassen.
- De student kan de verschillende knelpunten bij het gebruik van een voedingsmiddelentabel aangeven en het cijfermateriaal correct interpreteren.
- De student kan verschillende termen zoals ‘gemiddelde dag’ uitwerken met voedingsmiddelen en deze ook uitwerken in een casus. de student kan de verschillende mogelijkheden van het BINS-programma gebruiken en deze toepassen in verschillende nieuwe casussen en patiëntenstudies.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd voor 1VD
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
algemene diëtetiek
deze component is verplicht voor IT-studenten die voedingswetenschappen (2VD) volgen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
De volgende items van het voedingsberekeningsprogramma BINS worden uitgelegd:
- algemene items: gebruikte symbolen, opbouw van het programma
- menu-item cliënten: aan de hand van een casus wordt uitgelegd hoe de gegevens van een cliënt moeten worden ingebracht. Het invoeren van volgende gegevens wordt ingeoefend: persoonlijke gegevens, antropometrische gegevens, medische gegevens (labowaarden), gegevens van een arts, behandelplan.
- De voeding van een opgelegde casus wordt ingebracht volgens de 'invoer per dag'.
- Een berekening van de ingevoerde dag wordt uitgevoerd en afgedrukt. Tevens wordt overlopen hoe we kunenn kiezen welke voedingsstoffen afgedrukt moeten owrden.
- Invoeren van gegevens aan de hand van een zelf afgenomen anamnese (dit gedeelte komt aan bod in lesweek 7 en hangt samen met de lessenreeksen van het skillslab - voedingsanamnese en advies).
Gemiddelde dag:
- In dit gedeelte staan we stil bij de knelpunten van het gebruik van een voedingsmiddelentabel. Daarnaast wordt er stilgestaan bij de termen dagschema of dieetschema, gemiddelde dag, vaste kern, weekmenu of menuvariatie.
- De meer uitgebreide functies (export, dialoogfunctie, condities) van het BINS-programma worden uitgelegd aan de hand van een voorbeeldpatiënt.
- Met de casus sportvoeding (zie fiche sportvoeding) worden deze functies toegepast. De voeding wordt ingebracht volgens de gemiddelde dag en verder geëxporteerd naar een Word-document. De functie "berekening uitgesplitst" wordt geëxporteerd naar Excel en verder verwerkt in een verslag evenals de grafische voorstelling.
- Dit gedeelte hangt nauw samen met het onderdeel sportvoeding.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus ‘Skillslab, voedingsanamnese en advies’ – auteur Marina Hertogen – Plantijnhogeschool
- cursus Voedingsberekeningsprogramma’s – auteur Aerts Ingrid – Plantijnhogeschool
- cursus hoofdstuk “Berekenen van een voedingsanamnese en het opstellen van een gemiddelde dag” - auteur Inge De Ridder – Plantijnhogeschool
- Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, 2005
- BINS Becel Institute Nutrition Softwareprogramma 2006
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
14,29
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
28,57
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege: studenten werken individueel aan een computer en onder begeleiding van een docent wordt het programma BINS stap voor stap uitgelegd.
- Praktijksessies: de studenten werken individueel aan één computer en in aanwezigheid van een docent, die feedback kan geven, er wordt een casus uitgewerkt.
- individueel werk: de studenten werken buiten de werkcolleges de opdrachten af.
- Het programma BINS zal veel ingeoefend en gebruikt worden in de andere skillslabs en opdrachten gedurende de opleiding.
- In periode 6 zal er een extra (buiten de officiële lessentabel) bins-skillslab van 4 uren worden voorzien, de vaardigheid opgedaan tijdens het academiejaar wordt dan getoetst a.d.h.v. een opdracht.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Beoordeling van de opdrachten : (30%)
beoordeling van opdracht 1: invoer per dag van een opgegeven casus en een eetdagboek.
- correctheid van het invoeren en het gebruikte cijfermateriaal
- correctheid van het gebruik van de verschillende functies
- volledige en logische opbouw van het patiëntenverslag met een duidelijke, heldere formulering en een juiste verwerking van de berekende gegevens.
Beoordeling van de opdracht (sportvoeding) naar de verwerking in BINS: evaluatiecriteria:
- correctheid van het invoeren en het gebruikte cijfermateriaal (zowel naar porties als naar voedingsmiddelenkeuze)
- correctheid van het gebruik van de verschillende functies;
- het aantal gebruikte functies en toepassingen (verscheidenheid van gebruikt cijfermateriaal en functies)
- verpersoonlijking van het dagschema (vertaling voor patiënt) en verslag (vertaling voor arts)
- volledige en logische opbouw van het verslag met een duidelijke, heldere formulering en een juiste verwerking van de exportgegevens.
Beoordeling van opdracht 3 (skillslab – voedingsanamnese en advies): evaluatiecriteria:
- aanwezigheid in de les;
- correctheid van de omzetting in porties;
- correctheid in het nemen van de juiste voedingsmiddelen uit de voedingsmiddelentabel die aanwezig is in BINS;
- correctheid in het inbrengen van recepten met de juiste ingrediënten in de juiste verhoudingen;
- kritische reflectie geven over het anamneseformulier en bijsturen;
- correctheid in het beoordelen van het verkregen cijfermateriaal;
- Correctheid in het uitschrijven van een voedingsadvies naar de bejaarde toe (omzetten van voedingsstoffen naar voedingsmiddelen).
Beoordeling van uitgewerkte opdracht tijdens bins-skillslab in periode 6. (70%)
criteria
- een correct dagschema, zowel kwalitatief als kwantitatief, kunnen samenstellen binnen de opgegeven tijd.
- correcte verwerking in bins.
- correcte evaluatie en interpretatie volgens de voedingsaanbevelingen van de HGR.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De student krijgt een nieuwe opdracht (casus) die verwerkt wordt in BINS.
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
|
| |
|