ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Voedings- en dieetkunde - 2VD - Onderdelen - Voedingsanamnese en skillslab
  

Component behoort tot O.O.: Skillslab
Afstudeerrichting: -:-
Code: 20118
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: P:4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 60
Totaal aantal contacturen: 24
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adam Marleen
Aerts Ingrid
Aertsen Lea
Hertogen Marina


 

KORTE OMSCHRIJVING

Met het ‘skillslab’ creëren we een werkomgeving waarin je (realistische) werksituaties inoefent aan de hand van casuïstiek (rollenspel). Met opeenvolgende cycli van

Ø       zelfstudie (voorbereidende opdrachten)

Ø       oefening begeleid door lectoren

Ø       reflectie van studenten en lectoren

Ø       opnemen van leerpunten

bouw je geleidelijk aan je beroepsskills op.

 

In periode 4 leer je om zelf antropometrische metingen uit te voeren en om gegevens over lichaamssamenstelling van een cliënt te interpreteren.

Vanaf periode 5 (start van de zieke lijn) spitst de casuïstiek zich toe op personen met een dieetprobleem (diabetes, AVVZ). Je leert uitleg geven over de verboden/toegelaten voedingsmiddelen, productinformatie (merken), bereidingswijze en dit aan de hand van hulpmiddelen (zelfgemaakte dieetlijsten, foto’s, didactische voedingsmiddelenmap, …).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD211 Vertoont stakeholdergerichtheid en in het bijzonder klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van zijn/haar beroepspraktijk.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kan de dietary history methodiek (in detail) uitvoeren.
  • De student beheerst de FFQ als middel om een anamnese uit te voeren.
  • De student kan een voedingsanamnese omzetten in porties en invoeren in een geïnformatiseerd voedingsprogramma.
  • De student kan een voedingsanamneseformulier ontwikkelen.
  • De student bezit een adequate kennis van voedings- en dieetfouten om deze uit een voedingsanamnese te halen, te interpreteren en om te zetten in een aangepast dieetadvies.
  • De student gebruikt de gepaste hulpmiddelen om een voedingsanamnese af te nemen en advies te geven.
  • de student heeft de nodige kennis van diverse kooktechnieken om deze in te passen in een specifiek dieetadvies.
  • de student kan receptuur aanpassen aan specifieke dieeteisen.
  • De student kan reflecteren.
  • De student hanteert een correct taalgebruik (zowel schriftelijk als mondeling).
  • De student kan lichaamsgewicht en lengte meten.
  • De student kan een interpretatie geven van veranderingen in een gewicht.
  • De student kan het (ideale) lichaamsgewicht berekenen volgens Quetelet, normogram van Deurenberg, waist-to-hip-ratio, e.d.
  • De student kan huidplooimetingen en impedantiemetingen uitvoeren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
de student is geslaagd voor 1VD
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

 algemene diëtetiek


Andere begincompetenties

correct taalgebruik, zowel mondeling als schriftelijk

Andere: zie pagina 11 van het algemene cgo - boek 0708.

 

 


LEERINHOUDEN
  • de voedingsanamnese algemeen en de dietary history en FFQ in het bijzonder aan de hand van een zelfstudiepakket
  • Het inoefenen van communicatieve vaardigheden in een specifieke beroepssituatie; aan de hand van een ingevulde voedingsondervraging van een geïmproviseerde patiënt, zal de student uitleg (verboden / toegelaten voedingsmiddelen, tips i.v.m. bereidingswijze, productinformatie, hulpmiddelen) verschaffen over een bepaald dieet.
  • Opvolgen  en bespreken van een persoon met een voedings- en/ of een dieetprobleem (voorstelling casus, analyse probleem, voedingsondervraging, berekening BINS, interventie) aan de hand van een korte verhandeling welke mondeling wordt toegelicht. Berekenen en evalueren van voedingsanamnese met BINS via een patiëntenopdracht.
  • gebruik van hulpmiddelen bij het geven van een advies
  • skillslab:  geven van voeding- en dieetsadvies met casuïstiek, communicatieve vaardigheden, rapporteren
  • reflectie van opdrachten en skillslab
  • Meten van lengte en gewicht
  • Meten van lichaamssamenstelling
  • Gebruik van weegschalen
  • Gebruik van verschillende nomogrammen.  

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus 'Skillslab, voedingsanamnese en advies' - auteurs: Adam Marleen en Hertogen Marina - Plantijnhogeschool 2007-2008
  • Cursus 'Dieetleer van de volwassenen' - auteur Adam Marleen - Plantijnhogeschool 2007-2008
  • Opdrachten in oefeningenboek: Skillslab, voedingsanamnese en dieetadvies van Adam Marleen en Hertogen Marina
  • Informatorium voor voeding en dietetiek, de Voedingsanamnese, de Vries J.H.M. & co, augustus 2007
  • Belgische voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 05 2, 2004
  • Lijst met elementaire maten en gewichten (Plantijnhogeschool 2007-2008)
  • Skillslab-serie voor diëtetiek: voedingsanamnese, de klinische diieeetbehandeling, video en studiehandleiding, Lemma, 2006
  • Handboek Gezondheidspromotie, Evenwichtig eten en gezond bewegen, VIG, Lannoo Campus, ISBN 9789020973297, 2007
  • Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België, ISBN 76994 06 4, 2005
  • BINS Becel Institute Nutrition Softwareprogramma 2006
  • Nederlands voedingstoffenbestand, NEVO - tabel, ISBN 90-5177-037-5, 2006
  • Cursus 'Antropometrische metingen' - auteur Hertogen Marina - Plantijnhogeschool - 2007-2008,
  • Teksten Antropometrie' van de Metabole Eenheid  - Diens diabetologie, metabole ziekten en nutritiepathologie, Universitair ziekenhuis Antwerpen, 2007
  • eenvoudige rekenmachine
  • Wetenschappelijke artikels.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  10,13

practicum en oefeningen:

16

 lesuren

  20,25

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

55

 klokuren

  69,62

Verdere toelichting:
  • verplicht hoorcollege met opdrachten, werkcolleges en praktijksessies
  • zelfstudiepakket voor interviewtechnieken
  • aan de hand van opdrachten wordt de theorie omgezet in de praktijk
  • opdrachten worden thuis verder afgewerkt
  • klassikale reflectie van het skillslab en opdachten in hoorcolleges
  • Praktijksessie in het UZA met mogelijkheid tot oefenen van antropometrische metingen op de metabole eenheid

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie (50 %) en evaluatie van de opdrachten (50 %)
  • Evaluatiecriteria: 
  • Beoordeling van de opdrachten: logische opbouw en volledigheid van de verhandeling, correctheid van de berekeningen, logische opbouw en volledigheid van het dieetadvies, volledigheid van de documenten die meegegeven worden aan de patiënt, correctheid van de omzetting in porties, kritische reflectie
  • Beoordeling van de evaluatie van het skillslab: aanwezigheid, corect taalgebruik bij mondeling en schriftelijke toelichting van de verhandeling, duidelijke en logische opbouw van de mondelinge toelichting van de verhandeling, correct uitleggen voedings- en dieetadvies, correct gebruik van hulpmiddelen, spontaan en correct gebruik diverse communicatieve vaardigheden
  • Studenten die een evalutaitemoment missen, behalen 0 voor dit deel van het skillslab
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
  • De punten worden overgedragen naar tweede examenperiode (tellen voor 50% mee)
  • De student krijgt een nieuwe casus en voert in september een skillslab uit (50% van de punten)
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.