3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - PVO - skillslab |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00510 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Inge Van Laer Sofie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit deel gaan we de verschillende gedragsveranderingsmodellen toepassen in rollenspelen (skillslabs). Het is de bedoeling dat je al de opgedane kennis en inzichten vertaalt naar praktische adviezen met als doel dat de patiënten de adviezen ook gaan toepassen. Je dient niet enkel de theorie te vertalen, maar ook aan te passen aan het individueel motivatieniveau van de patiënt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD209 Kunnen functioneren in teamverband
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
- VD317 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan kennis en inzicht verwerven in patiëntenstudies en hiervoor een gepaste voedingsbegeleiding uit te werken met als voornamelijk doel een aanpassing van het voedingsgedrag.
- De student kan de verworven kennis van voeding- en dieetleer vertalen naar practische adviezen rekening houdend met de motivatie, veranderingsbereidheid en investeringspotentieel van de patiënten.
- De student kan al zijn verworven kennis en inzichten van de voorbije studiejaren correct vertalen en/of herformuleren naar patiënten (vb uitwerken van aangepaste receptuur, kennis van voedings- en dieetproducten, pathologie, anatomie enz).
- De student kan op een systematische en methodische manier cliënten begeleiden naar structurele gedragsverandering.
- De student kan voorlichting geven die gericht is op gedragsverandering
- De student kan inzicht verschaffen in de rol die de diëtist kan vervullen in het proces van gedragsverandering.
- De student kan het planmatig PVO-model toepassen in de verschillende rollenspelen de student kan de vereiste kennis uit andere vakken integreren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd voor 2VD of heeft een credit behaald op voedingswetenschappen (2VD), algemene diëtetiek (2VD) en skillslab (2VD)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
parallel: student volgt klinische diëtiek (3VD)
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek.
|
LEERINHOUDEN
|
- gedragsverandering: een praktijkvoorbeeld analyseren
- video moeilijke gesprekssituaties kunnen evalueren
- casussen uit de praktijk van combinatiediëten in theorie uitwerken en praktisch uitvoeren in een rollenspel
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
handouts van de gebruikte presentaties
-
cursus PVO en consultatietechnieken- auteur Inge De Ridder-Plantijnhogeschool periode 6
-
video moeilijke gespreksituaties
-
video alcoholproblemen bij OCMW- patiënten (stages of changes wordt hierin duidelijk weergegeven)
- logboek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
04,88
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
24,39
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
58
|
klokuren
|
70,73
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
- Praktijksessies met oefeningen die een toepassing zijn op de verkregen theoretische inzichten, rollenspelen met bespreking
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De punten van permanente evaluatie blijven behouden. Een nieuwe casus wordt volledig uitgewerkt.
|
|
| |
|