|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als voedingsdeskundige/diëtist ga je problemen ‘evidence based’ aanpakken: voor een bepaald probleem (casus) ga je in de wetenschappelijke vakliteratuur op zoek naar relevante en correcte informatie (‘evidence’ staat hier voor de resultaten van wetenschappelijk onderzoek van een vergelijkbaar probleem) zodat je de oplossing van het probleem (behandeling van de casus) met wetenschappelijke correcte argumentatie kan onderbouwen. Met deze reeks seminaries die ‘Methoden en onderzoek’ afsluiten krijg je inzicht in het opzetten en uitvoeren van (nutritioneel) epidemiologisch onderzoek. Het zijn de resultaten van deze onderzoeken die in de wetenschappelijke onderzoeksartikels beschreven worden. Met deze nieuwe kennis kan je deze artikels plaatsen en de resultaten interpreteren. Tijdens de seminaries hebben we ook aandacht voor het zoeken en vinden van relevante artikels (medische zoekmachines). We gaan ook dieper in op de plaats van nutritioneel onderzoek en de taak van de diëtist binnen de preventieve gezondheidszorg (public health nutrition).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
- VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
- VD317 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student heeft inzicht in de belangrijkste designs voor epidemiologisch onderzoek.
-
De student heeft inzicht in de problematiek bij ‘meten van gezondheid’, ‘meten van voeding’.
-
De student heeft inzicht in curatieve en preventieve gezondheidszorg.
-
De student heeft inzicht in public health nutrition.
- De student is bovendien in staat om literatuuronderzoek in zijn/haar vakgebied te verrichten en hierover schriftelijk (en mondeling) te rapporteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd voor 2VD
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
-
de inhoudelijke invulling ligt niet vooraf vast maar sluit aan bij de andere hoofdstukken van methoden en onderzoek, actuele problemen en recente onderzoeken en onderzoeksresultaten. De onderwerpen
-
seminarie 1: epidemiologie
-
seminarie 2: meten van voeding (op populatieniveau)
- seminarie 3: Public Health Nutrtition.
|
STUDIEMATERIAAL
|
extra in de bib:
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
lesuren
|
50,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
10
|
klokuren
|
41,67
|
Verdere toelichting:
seminaries met gastsprekers
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
schriftelijke toets INT7-1 waarbij de nota’s van de seminaries (eventueel aangevuld met andere papieren informatiebronnen) mogen gebruikt worden
-
De toets peilt of de student de inhoud van de seminaries kan toepassen op een concreet voorbeeld uit het werkveld en of de student de inhoud van de drie seminaries met elkaar kan linken.
- Een student die afwezig is op één van de twee examens INT7-1 en INT7-2 van het opleidingsonderdeel 'beroepsvaardigheden' haalt een A voor het opleidingsonderdeel
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|