3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Humane biochemie-pathalogie-immunologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biomedische wetenschappen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
30105 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
P:7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
50 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Robberecht Harry
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De afwijkingen in het metabolisme, vaak door erfelijke aandoeningen, van de biochemisch belangrijke onderdelen (suikers, eiwitten, lipiden, vitamines, mineralen en spoorelementen) bespreken we onder ‘Humane biochemie-Pathalogie’.
Je leert hoe de afweer tegen antigenen door lichaamseigen cellen en eiwitten georganiseerd wordt om het lichaam te beschermen tegen tal van parasieten: immunologie. Hier kunnen afwijkingen optreden: hyperreactie, immuundeficiëntie, autoreactiviteit. We hebben vooral aandacht voor voedselallergie in zijn verschillende vormen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
- VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
- VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
- VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
- VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
- VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
- VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
- VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
- VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student kent de belangrijkste afwijkingen in het metabolisme van eiwitten, suikers en lipiden.
-
De student kan feiten en ficties rond het multifactorieel falen bij kanker onderscheiden.
-
De student kan het menselijk verweer plaatsen tegenover de bedreiging van bacteriën, virussen en andere parasieten.
-
De student onderkent volgende stelling: het metabolisme is zeer fijn gestuurd, complex en kan dus fout lopen.
- De student weet dat immuniteit een positief gegeven is met negatieve haakjes.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
student is geslaagd in 2VD of heeft een credit behaald op biomedische wetenschappen (delen I en II) (2VD)
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708.
|
LEERINHOUDEN
|
-
Pathologie van het metabolisme van
-
eiwitten: mutaties en erfelijke afwijkingen
-
suikers: diabetes mellites
-
lipiden: cardiovasculaire aandoeningen (CVA)
-
erfelijke stofwisselingsziekten met voedsel-impact: cystic fibrosis, phenylketonurie (PKU), galactosemie, fructosemie, lactose-intolerantie, leptine en leptinereceptor in obesitas, vormen van suikerziekte, varianten van hart- en bloedvataandoeningen met rol van cholesterol (o. a. familiale hypercholesterolemie), glycogeenstapeling
-
Het niet-specifiek verweer: cellen en eiwitten
-
Het specifiek verweer: cellen en eiwitten, antigenen en antilichamen
-
Het integraal verweer tegen: bacteriën, virussen, gisten en schimmels, parasieten
-
Immuunpathologie:
-
hyperreactiviteit (voedselallergie)
-
immuundeficiëntie (AIDS)
-
auto-immuniteit
-
met als voorbeelden van auto-immuniteit: ziekte van Crohn, coeliakie disease, pernicieuze anemie, auto-immuun diabeet zijn.
-
casus rond kanker
-
Integraal stuk rond metabolisme: vertering
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus “Dynamische biochemie en pathologie” - auteur: Harry Robberecht - Plantijnhogeschool (zie integrale cursus 2 VD en 3 VD)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
28,57
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
lesuren
|
10,71
|
studietijd buiten contacturen:
|
33
|
klokuren
|
58,93
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
integratieve toets INT7-3 (mondeling examen met schriftelijke voorbereiding)
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
integratieve toets INT7-3 (mondeling examen met schriftelijke voorbereiding)
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
|
| |
|