ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Voedings- en dieetkunde - 3VD - Onderdelen - Klinische diëtiek - casuïstiek
  

Component behoort tot O.O.: Klinische diëtiek
Afstudeerrichting: -:-
Code: 30107
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: P:7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 54
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 98,28
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Laer Sofie


 

KORTE OMSCHRIJVING

 

In periode 7 bouwen we je dieetkennis verder uit in ‘Klinische diëtetiek en casuïstiek’. Hier behandelen we ingewikkelde voedingsaanpassingen en complexe combinatiediëten die voorkomen binnen specifieke klinische settings. Dit opleidingsonderdeel wordt aangebracht door gastsprekers die met beide voeten in het klinische werkveld staan: artsen (voor de theoretische achtergrond van de aandoeningen) en diëtisten (voor de praktische uitwerking van het dieetadvies aan de hand van gevalstudies).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD102 Denk- en redeneervaardigheid bezitten
  • VD103 Ingesteldheid tot levenslang leren
  • VD104 Kritische reflectie en projectmatig werken
  • VD105 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan specialisten en aan leken
  • VD106 Het verwerven en verwerken van informatie
  • VD107 Kunnen werken in een multiculturele en internationale omgeving
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD208 Kunnen samenwerken met collega?s zowel uit de eigen als uit andere vakdisciplines.
  • VD210 Op een systematische manier naar oplossingen werken: correct omschrijven en analyseren van de probleemsituaties, de problemen opdelen en onderscheiden van hoofd- en bijzaken, logisch redeneren, nauwkeurig te werk gaan.
  • VD212 Op een systematische manier naar oplossingen werken: opzoeken van informatie, trekken van gegronde conclusies uit de beschikbare informatie, uitwerken van zinvolle en rationele oplossingen/strategieën en kunnen omzetten van deze oplossingen in praktische actieplannen.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD312 Kunnen volwaardig en zelfstandig functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.
  • VD313 Laat gedetailleerde kennis en deskundigheid zien met betrekking tot het werkveld en neemt vlot nieuwe vakkennis op de verschillende relevante domeinen in zich op en blijft op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied.
  • VD314 Uiteenlopende informatie en ontwikkelingen kritisch kunnen analyseren en deze, naast wetenschappelijke informatie over voeding, kunnen omzetten in aangepaste voedingsadviezen, gezondheidsopvoeding en voedingsvoorlichting.
  • VD315 In staat zijn om voeding en voedingsmiddelen te helpen ontwikkelen en/of ze te onderzoeken, beoordelen en aan te wenden in recepten, menu?s en voedingsadviezen.
  • VD316 Kunnen meewerken aan toegepast onderzoek.
  • VD317 Kunnen functioneren in multidisciplinaire teams.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student kent het dieetadvies bij nierziekte, allergie en metabole aandoeningen.
  • De student kent het eiwitmetabolisme en zijn pathologie
  • De student kan de verschillende diëten combineren en hierover advies verstrekken
  • De student kan aantrekkelijke receptuur ontwikkelen voor diverse combinatiediëten.
  • De student kent de wetenschappelijke achtergrond van de verschillende diëten, kent de dieetlijsten en kan de diëten van de cursus praktisch uitwerken.
  • De student kent de specifieke diëten en kan een geïndividualiseerd en persoonlijk dieetadvies opstellen, berekenen en uitschrijven.
  • De student ziet in hoe de verschillende diëten een invloed hebben op de voedingsinname van zieke personen.
  • De student kent de dieetproducten die bij de specifieke diëten van toepassing zijn en kan nieuwe producten die op de markt komen kritisch analyseren.
  • De student kan ernstige dieetfouten uit het voedingspatroon van de patiënt halen d.m.v. het bekijken van een voedselondervraging en hiervoor een diëtisch verantwoord alternatief bieden.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

student is geslaagd voor 2 VD of heeft een credit behaald op voedingswetenschappen (2VD), algemene diëtetiek (2VD) en kooklab (2VD)


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

Zie pagina 11 van het algemene cgo-boek 0708. 


LEERINHOUDEN
In dieetleer en casuïstiek wordt het diabetesdieet opnieuw doorgenomen en worden hierop toepassingen gemaakt om deze leerstof op te frissen o.a. voor het werken met de ruilwaarden en omdat dit een basisdieet is dat met veel andere diëten wordt gecombineerd. We gaan dan verder met diëten rond nefrologie, immunologie, metabole aandoeningen, voeding met gewijzigde consistentie, enterale voeding en mucoviscidose. We gaan hierbij ook een aantal combinatiediëten bekijken en opstellen a.d.h.v. voedingsanamneses. Een groot deel van de lessen wordt gegeven door gastlectoren van het UZA.
STUDIEMATERIAAL
  • cursus 'Dieetleer van de volwassene' - auteur: Adam Marleen - Plantijnhogeschool
  • Individueel cursusmateriaal van de gastlectoren
  • Belgische Voedingsmiddelentabel, NUBEL, ISBN 90 74362 05 2, 1999
  • Nederlandse Voedingsmiddelentabel, NEVO - tabel, 2006
  • Brochure 'Maten en gewichten, handleiding voor gestandaardiseerde kwantificering van voedingsmiddelen in België', Hoge Gezondheidsraad, ISBN 76994 06 4, 2001
  • Coëlho Zakwoordenboek der Geneeskunde, Jochems & Joosten, Elsevier, ISBN 90-6228-322-5
  • eenvoudige rekenmachine

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

38

 lesuren

  35,51

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

67

 klokuren

  62,62

Verdere toelichting:
  • De lessen worden voor een deel gegeven door de verantwoordelijke lector, een groot deel van de lessen worden gegeven door gespecialiseerde gastlectoren van het UZA. Er wordt zowel in hoorcolleges als in werkcolleges gewerkt. In de werkcolleges wordt onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtiste uit het werkveld oefeningen gemaakt op de specifieke diëten.
  • Er wordt gewerkt in verplichte hoorcolleges van 3 lesuren en in verplichte werkcolleges van 3 of 1.5 lesuur.
  • Opdrachten die in de les gestart zijn, maar niet volledig afgewerkt kunnen worden worden door de studenten zelfstandig verder afgewerkt.
  • De colleges kunnen aangevuld worden met extra voordrachten (zoals rond productinformatie)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • schriftelijk examen INT7-4
  • Er is een evaluatie van de opdrachten gebaseerd op de correctheidvan de antwoorden en berekeningen, op de volledigheid van de opdracht, op de logische opbouw en de duidelijke en heldere formulering van de antwoorden
  • De verdeling van de punten: 10% van de punten staat op de evaluatie van de opdrachten, 90% van de punten staat op de schriftelijke toets.
  • Bij afwezigheid op het examen krijgt men een A op het volledige onderdeel klinische diëtetiek.
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,87

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen
  • De punten op de opdrachten in het jaar blijven behouden, het nieuwe examen telt voor 90%.
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.