ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

4 Educatieve benadering van personen met autismespectrumstoornissen - 4BAUJ - Onderdelen - Oriëntatie en begrijpen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 4BAU1
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 4
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: 12
Wegingscoëfficient: 12
Totaal aantal contacturen: 148
Totaal studietijd: 312
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Stinkens Wim


 

KORTE OMSCHRIJVING
In OLOD 1 van de banaba autisme willen we de student die werkzaam is in het onderwijs aan kinderen met autisme, werkt als begeleider, opvoeder of ouder van personen  met autisme, een algemeen overzicht geven van de ontwikkelingen op het gebied van autismespectrumstoornissen  en de educatieve benadering ervan.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                 Competentie  & deelcompetenties

        Algemene competenties

        Denken en redeneren.
          
        1. Kan het verband leggen tussen de theoretisch definities van autisme  en de educatieve benadering.

        2. De student kan het belang van differentiaaldiagnose zien.

        3. De student begrijpt de onderliggende mechanisme van uiterlijkwaarneembaar gedrag (‘ijsbergdenken’).

              

          Informatie verwerven en verwerken.   
        1. Herkent de kwalitatieve verschillen in de ontwikkeling van ASS.

        2. Herkent de cognitieve stijl (informatieverwerking) van ASS.

        3. Heeft zicht op de gevolgen van de cognitieve stijl op de sociaal-emotionele ontwikkeling, op  de sociale interactie en de communicatie van personen met ASS.

        4. De student verwerft kennis rond classificatie, diagnose en differentiaaldiagnose (met inbegrip van medische en neurobiologische aspecten) en kan dit een plaats geven

          binnen zijn eigen praktijk.

        5. De student begrijpt de plaats van een handicap binnen het gezinsfunctioneren.

                         

        Reflecteren.      
        1.De student kan het ijsbergdenken hanteren als middel bij de reflectie rond eigen ontwikkeling.

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Beschikken over een diploma hoger onderwijs.
        • Over ervaring beschikken in het werken met mensen met een autismespectrumstoornis in een professionele of privécontext.
        • Beschikken over reflectieve vaardigheden..

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        •   Autisme en cognitie.

        • Classificatie, diagnose en differentiaaldiagnose van ASS.

        • Autisme en de waarnemingsproblematiek.

        • Autisme en gezin.  

        • Autisme: van theoretisch begrip naar educatieve interventie .


        STUDIEMATERIAAL
        * Syllabus
        * Transparante, powerpointmateriaal
        * Ondersteunende documenten en toelichting op Blackboard.
        * 'Autisme.Van begrijpen tot begeleiden' Theo Peeters, 1998, Hadewijch Antwerpen.
        * Portfolio

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        14

         lesuren

          03,74

        practicum en oefeningen:

        120

         lesuren

          32,05

        vormen van groepsleren:

        14

         lesuren

          03,74

        studietijd buiten contacturen:

        226.4

         klokuren

          60,47

        Verdere toelichting:

        Werkcollege met vraag- en leergesprekken: de inbreng van de studenten via discussie en peerteaching is daarbij essentieel.


         Begeleidingsmomenten: individuele vraagstelling door studenten, feedback door docent.

        • Instellingsbezoek.
        • Literatuurstudie.
        • Groepswerk.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Portfolio
          Kwantiteit: 2/20
          Kwaliteit: 4/20
        • Kennisopdracht (integratie)
          Kwaliteit: 14/20

        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        • De punten van de portfolio uit éérste zittijd worden helemaal overgenomen.
          6/20.
        • Kennisopdracht
          Kwaliteit: 14/20.