ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

4 Educatieve benadering van personen met autismespectrumstoornissen - 4BAUJ - Onderdelen - Verdieping en autisme
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: -:-
Code: 4BAU3
Academiejaar: 2007-2008
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 4
Periode binnen het modeltraject: :
Aantal studiepunten: 18
Wegingscoëfficient: 18
Totaal aantal contacturen: 190
Totaal studietijd: 468
Deeltijds programma:
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Stinkens Wim


 

KORTE OMSCHRIJVING

In OLOD 3 van deze banaba autisme willen we de student die werkzaam is in het onderwijs aan kinderen met autisme, werkt als begeleider, opvoeder of ouder van personen  met autisme, voorbereiden op de competenties zoals ze hierna zijn aangegeven in het perspectief van probleemgedrag, de thuiscontext en volwassenheid.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Generieke competenties.      

         

        Denken en redeneren.

        1.Herkent de kwalitatieve verschillen in de ontwikkeling van ASS.
            

        Informatie verwerven en verwerken.

        1. Heeft kennis van mensen met autisme en een zeer jonge ontwikkelingsleeftijd.

        2. Heeft kennis van mensen met autisme en een normale begaafdheid.

         

        Reflecteren.

        1.De student kan het ijsbergdenken hanteren als middel bij de reflectie rond eigen ontwikkeling.

        2.De student kan over  zijn eigen proces van ontwikkeling en groei  in het kijken naar en omgaan met autisme/ evolutie binnen zijn werkcontext, reflecteren.

        3.De student kan kritisch reflecteren en getuigen van inzicht in een probleemstelling.

         

        Wetenschappelijke toepassing

            1.Brengt informatie uit verschillende bronnen samen en kadert informatie binnen een grotere context.

         

         

        Communicatievaardigheden

          1.De student kan de eigen vorm van communicatie afstemmen op de communicatie van personen met ASS

         

        Persoonlijke en professionele ontwikkeling

          1.Verbreedt en verdiept de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsbevordering.

        2.Vaardigheden ontwikkelen om in de praktijk te werken met mensen met ASS

        3.Een kritische houding kunnen aannemen ten opzichte van andere benaderingen van autisme.

         

        Internationale gerichtheid.

          1. Kan anderstalige , buitenlandse literatuur hanteren.

         

        Algemene competenties.

         

        Teamgericht werken

          1.Kan samenwerken in een multidisciplinair team.

        2.Neemt verantwoordelijkheid op in het leerteam.

        3.Kan samenwerken op een coöperatieve manier in de groep en in de ruime context van een organisatie.

        4.Kan het specifieke van ASS vertalen op een gepaste wijze in een team.

         

        Oplossingsgericht werken.

          1.De student heeft een grondige kennis op het terrein van redzaamheid, vrije tijdsbesteding, commmunicatieve problemen en sociale interacties.

         

        Maatschappelijke verantwoordelijkheid.

          1. De student kan vanuit een ondersteuningsdenken zijn handelen sturen.

         

         

        Beroepsspecifieke competenties.

         

        Handelingsplanner  

        1. Kan werken met mensen met autisme en een zeer jonge ontwikkelingsleeftijd.

        2. Kan werken met mensen met autisme en een normale begaafdheid.

        3. De student kan probleemgedrag een plaats geven binnen de diagnose.    

        4. De student kan het ‘ijsbergdenken’ toepasen personen met ASS.  

        5. De student kan objectief rapporteren.

        6. Herkent de cognitieve stijl (informatieverwerking) van ASS.

        7. De student kan een handelingsplan uitwerken en aanpassen aan de noden van personen met autisme.

          

           

        Ondersteuner van processen mbt wonen, werken,leren, vrije tijd.

        1.De student ziet het belang in van samenwerking met ouders (netwerk) en heeft inzicht hoe dit te realiseren.

        2.De student is in staat om functionele leerdoelen te ontwikkelen voor de persoon met autisme.

         

         

        (Ped)agogische begeleider.

        1.De student is in staat om de persoon met autisme voldoende basisveiligheid te bieden zodat deze laatste maximale ontwikkelingskansen krijgt  

        2.Kan leerdoelen formuleren en uitwerken.   

        3.De student kan een taakanalyse maken op het  vlak van sociale vaardigheden.

        4.De student kan een georganiseerde leer- een leefomgeving (of werkomgeving) ontwikkelen voor de persoon met ASS   

        5.Is in staat om de persoon met autisme voldoende basisveiligheid te bieden zodat deze laatste maximale ontwikkelingskansen krijgt an vanuit een ondersteuningsdenken zijn handelen sturen.    

        6.Ontwikkelt een begeleidingshouding  waarin de persoon met autisme niet samenvalt met zijn handicap en waar tegelijk aandacht is voor de pervasieve aspecten van autisme.

        7.  Autisme kunnen kaderen in het autisme, kunnen analyseren en ideeën ter preventie en begeleiding kunnen uitwerken.

         

                


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • Beschikken over een diploma hoger onderwijs.
      • De kandidaten dienen over voldoende praktijkervaring te beschikken zodat de praktijkopdrachten
            kunnen uitgevoerd worden op een juist level en zodat zij kunnen functioneren in een leerteam..
      • Beschikken over reflectieve vaardigheden..

      • Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Volgende opleidingsonderdelen dienen vooraf gevolgd te worden:

        1. Oriëntatie en begrijpen
        2. Begeleiding van mensen met autismespectrumstoornissen

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        • Autisme en probleemgedrag
        • Begeleiding van ouders en thuisbegeleiding   
        • Autisme en volwassenen
        • Teacch en andere benaderingen

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus.
        • Transparante, powerpointmateriaal.
        • Ondersteunende documenten en toelichting op Blackboard.
        • 'Autisme.Van begrijpen tot begeleiden' Theo Peeters, 1998, Hadewijch Antwerpen.
        • Portfolio.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        48

         lesuren

          08,42

        practicum en oefeningen:

        120

         lesuren

          21,05

        vormen van groepsleren:

        14

         lesuren

          02,46

        studietijd buiten contacturen:

        380

         klokuren

          66,67

        Verdere toelichting:
        • Werkcollege met vraag- en leergesprekken: de inbreng van de studenten via discussie en peerteaching is daarbij essentieel.
        • Begeleidingsmomenten: individuele vraagstelling door studenten, feedback door docent.
        • Praktijkopdrachten.
        • Implementatie (feedback praktijkopdrachten).
        • Leerteam (collegiale consultatie).
        • Instellingsbezoek.
        • Literatuurstudie.
        • Groepswerk.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Portfolio
          Kwantiteit: 2/20
          Kwaliteit: 4/20
        • Kennisopdracht (integratie)
          Kwaliteit: 14/20

        tijd voor examinering
        uren
        8

        %
         
         01,40

        Tweede examenperiode
        • De punten van de portfolio uit éérste zittijd worden helemaal overgenomen.
          6/20.
        • Kennisopdracht
          Kwaliteit: 14/20.