1 Orthopedagogie - 1OM - Onderdelen - Mens in ontwikkeling (deel 2)/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
00054 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Wit Veerle Franck Jo Peeters Silke Portael Veerle Van Tongel Wim Walravens Lieve
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Opvoeders-begeleiders komen in contact met cliënten in alle levensfasen. Je hebt dan ook een grondige kennis nodig van de menselijke ontwikkeling op biologisch, psychologisch en sociaal gebied. Binnen het opleidingsonderdeel “mens in ontwikkeling” maak je kennis met deze ontwikkelingsdomeinen. In het eerste deel richten we ons vooral op de taal- en betekenisontwikkeling, de relationele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling. We vertrekken hiervoor vanuit de algemene psychologie, de ontwikkelingspsychologie en de menselijke erfelijkheidsleer. In de oefengroepen en werkcolleges pas je deze kennis toe in concrete situaties. Je leert diverse ontwikkelingsaspecten observeren en hierover rapporteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OM102 Doet aan communicatieve informatieverwerking in de vorm van het gebruik van classificatiesystemen, de opmaak van databanken, het samenstellen van dossiers, het inbrengen en ordenen van gegevens over de cliënt. Hanteert functioneel ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
- OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
- OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
- OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Genereert een creatieve oplossing. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
- OM106 Neemt leidinggevend initiatief. Bewaakt groepsprocessen en coacht. Helpt met de uitvoering en evaluatie van kwaliteitszorg binnen de organisatie. Voert beheerstaken uit waarvoor hij verantwoordelijk is op financieel en administratief gebied, op gebied van personeelsplanning en dienstverlening.
- OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
- OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OM210 Respecteert de inbreng van anderen. Werkt op een coöperatieve manier samen, motiveert en coacht. Is groepsgericht ingesteld. Hanteert sociaalagogische en communicatieve vaardigheden. Neemt verantwoordelijkheid op. Werkt als vertegenwoordiger van de eigen organisatie op een constructieve en respectvolle wijze samen in diverse beroepsomgevingen.
- OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OM313 Analyseert de hulpvraag van de cliënt / het cliëntsysteem in zijn context. Stelt een handelingsplan of begeleidingsplan op vanuit het doel 'kwaliteit van leven'. Herformuleert agogische vragen. Optimaliseert doelen en middelen op basis van geobserveerde evoluties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan vanuit de theoretische kaders, wetenschappelijke kennis en inleefsituaties de menselijke ontwikkeling beschrijven.
- De student kan genetische afwijkingen beschrijven en verklaren.
- De student kan vanuit aangeboden leersituaties binnen een gewone context de lichamelijke, socio-emotionele, cognitieve, creatief-integratieve, ethisch-conatieve ontwikkeling en functionering van personen in hun omgeving omschrijven.
- De student kan op een methodische wijze het functioneren van individuele personen in hun omgeving observeren en hierover zowel schriftelijk als mondeling rapporteren.
- De student kan functioneel ICT-mogelijkheden hanteren, meer bepaald Windows, Word, internet en e-mail.
- De student kan onder begeleiding informatie uit toegepaste wetenschappelijke literatuur begrijpen en interpreteren.
- De student kan informatie uit diverse bronnen samenbrengen en ernaar verwijzen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Mens in ontwikkeling (deel 1)
|
Andere begincompetenties
|
Eindtermen hoger secundair onderwijs
|
LEERINHOUDEN
|
Menselijke erfelijkheid
Voorwaarden ontwikkeling kind
(Kinder)rechten, kansen en kwaliteit
Ontwikkelingsopgaven
Taalontwikkeling
Betekenisontwikkeling
Ontwikkeling geheugen kind
Cognitieve ontwikkeling
Communicatieve ontwikkeling
Relationele ontwikkeling
Fasen intimiteitsontwikkeling
Individueel ontwikkelingstraject
Persoonlijk ontwikkelingsplan
Systeemdenken
Intelligentie
Interpreteren van testonderzoek en ontwikkelingsschalen
Observeren en rapporteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursusmateriaal
- (Internet)bronnen
- Blackboard
- Rigter, J. (2002). Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Bussum: Coutinho.
- De Bil, P. (2004), Observeren, registreren, rapporteren en interpreteren. Soest: Nelissen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
26,42
|
practicum en oefeningen:
|
7
|
lesuren
|
06,60
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
69
|
klokuren
|
65,09
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges
- Practicum en Oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Eerste examenperiode
-
HC: Schriftelijk assessment (12 p)
-
WC :
Schriftelijk assessment (4 p)
Permanente evaluatie: (zie startdocument)
Registratie van de opdrachten die tijdens de les werden opgegeven (zie ook blackboard). Studenten brengen de opdrachten mee naar het werkcollege en leggen deze daar voor aan de lector.
Registratie van de aanwezigheid tijdens de lessen. Een eerste afwezigheid wordt gestaafd met een oranje briefje, te verkrijgen op het secretariaat. Elke volgende afwezigheid wordt gestaafd door een kopie van een officieel attest (bvb. medisch attest). Het originele officiële attest wordt op het secretariaat afgegeven.
Tekorten op de permanente evaluatie worden in mindering gebracht op de punten van de examenvraag rond het werkcollege (max. -1 van de 4 punten).
-
-
OG :
Permanente evaluatie: (zie startdocument) (4 p)
3 p.: uitvoeren van en rapporteren over een observatie-opdracht in de les tijdens week 7
1 p. : uitwerken van een onderzoeksvraag in de les tijdens week 5
Registratie van de aanwezigheid tijdens de lessen. Een eerste afwezigheid wordt gestaafd met een oranje briefje te verkrijgen op het secretariaat. Elke volgende afwezigheid wordt gestaafd door een kopie van een officieel attest (bvb. medisch attest). Het originele officiële attest wordt op het secretariaat afgegeven. Bij twee of meerdere afwezigheden vraagt de student(e) een vervangende opdracht.
Registratie van de opdrachten die tijdens de les werden opgegeven.
Voor schriftelijke rapportage kan er tot 20% van het totaal aantal punten worden afgetrokken voor taal en vorm ; dit geldt niet voor de schriftelijke examens.
Door ongewettigde afwezigheden of niet / onvoldoende uitwerken van de opdrachten kan de student max. 1 van de 4 punten voor de oefengroep verliezen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- HC : Schriftelijk assessment (12 p)
-
WC : Schriftelijk assessment (4 p)
De tekorten op de permanente evaluatie worden behouden en dus in mindering gebracht op de punten van het examen van het WC.
-
OG : Behoud van de punten behaald op de opdrachten en de permanente evaluatie in de eerste zittijd (4 p)
|
|
| |
|