Orthopedagogie - Orthopedagogie Verkort Programma - Onderdelen - Psychiatrische stoornissen/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10021 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
O |
Periode binnen het modeltraject: |
M:1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
177 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Portael Veerle Walravens Lieve
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In welke sector je ook werkt, overal zal je ooit wel eens in contact komen met cliënten met een psychiatrische stoornis. In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij visies op een aantal psychiatrische stoornissen (zie leerinhouden) vanuit de maatschappij en vanuit een wetenschappelijk kader. Je leert over mogelijke oorzaken van psychiatrische stoornissen, de verschijningsvormen ervan, de prognose en aandachtspunten voor de behandeling en de begeleiding van deze cliënten. Aan de hand van beeldmateriaal, gevalsbeschrijvingen en oefeningen kan je je een concreter beeld vormen van deze aspecten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent het begrippenkader ivm de aangeboden theoretische en methodische kaders en wetenschappelijke kennis.
- De student kan de voornaamste vormen van psychiatrische stoornissen herkennen en van elkaar onderscheiden.
- De student heeft inzicht in de theorieën en modellen ten grondslag liggend aan de behandeling van psychische, psychosociale en psychosomatische problemen.
- De student analyseert vanuit zijn kennis van psychiatrische stoornissen (probleem)situaties met cliënten behorend tot verschillende doelgroepen op een wetenschappelijk onderbouwde wijze.
- De student kan de verkregen inzichten integreren in de begeleiding van en de hulpverlening aan verschillende doelgroepen.
- De student kan op een adequate, zelfstandige en kritische wijze verschillende geschreven en elektronische bronnen raadplegen.
- De student kan de ingewonnen informatie uit toegepaste wetenschappelijke literatuur begrijpen en interpreteren.
- De student kan theoretische, methodische en wetenschappelijke kennis opzoeken en verwerken in functie van meer specifieke problematieken en/of doelgroepen.
- De student kan de verkregen informatie en inzichten communiceren op heldere wijze.
- De student kan een aantal belangrijke begrippen benoemen en deze hanteren ten behoeve van de samenwerking met andere disciplines die betrokken zijn bij de behandeling van psychiatrische patiënten.
- De student bejegent mensen (cliënten, leerlingen of ouders) met een psychiatrische stoornis op een professionele en respectvolle manier.
- De student kan m.b.t. de beeldvorming rond en bejegening van personen met een psychiatrische stoornis sensibiliserend optreden t.a.v. derden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
diploma Sociaal Hoger Onderwijs - korte type voor sociale promotie van gegradueerde in de orthopedagogie (modulair/lineair/ 8 semesters)
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding en diagnostisch proces
- Psychotische stoornissen
- Stemmingsstoornissen
- Somatoforme stoornissen
- Dissociatieve stoornissen
- Seksuele en geslachtsidentiteitsstoornissen
- Persoonlijkheidsstoornissen
- Psychofarmacologie
- CBCL
- Voor de behandelde stoornissen komen volgende aspecten aan bod: etiologie, behandeling, verloop, preventie, omgaan met personnen met een pychiatrische stoornis
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus 'Psychiatrische stoornissen'
- Rigter, J., (2002) Ontwikkelingspsychopathologie, Coutinho, Bussum.
ISBN 90 6283 030 7 NUGI 771
- PowerPoint Presentaties bij de hoorcolleges en werkcolleges (op Blackboard)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
17.5
|
lesuren
|
22,01
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
75,47
|
Verdere toelichting:
- hoorcolege 2u/week
- werkcollege 1u/week
- zelfstudie van een aantal teksten
- leesopdrachten te voorbereiding van hoor- en werkcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Twee individuele schriftelijke opdrachten elk op 1 van de 20 punten
-
De opdrachten worden thuis gemaakt en worden in samenspraak met de lector tijdig ingediend. Bij het afwezig zijn bij het indienen van opdrachten moet deze afwezigheid gewettigd zijn door een officieel document.De taak moet dan de eerstvolgende les worden afgegeven.
-
Voor schriftelijke rapportage kan er tot 20% van het totaal aantal punten worden afgetrokken voor taal en vorm; dit geldt niet voor de schriftelijke examens.
-
Een schriftelijk examen op 18 van de 20 punten
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
De punten van de opdrachten blijven behouden.
-
Een schriftelijk examen op 18 van de 20 punten
.
|
|
| |
|