Orthopedagogie - Orthopedagogie Verkort Programma - Onderdelen - Specifiek opvoeden & begeleiden (d1)/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
10022 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
O |
Periode binnen het modeltraject: |
M:2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Adams Carl Melis Ann Schraepen Beno
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Inzien dat je visie op mensen en zorg bepaald wordt door maatschappelijke en culturele evoluties
- De historische en culturele evolutie kunnen kunnen weergeven van de zorg voor personen met een beperking, armen, jongeren en delinquenten.
- Dit kunnen uitleggen en aantonen met voorbeelden uit de orthopedagogische zorg vandaag.
- Verschillende begrippen, personen en thema's binnen deze historische en culturele evolutie kunnen situeren en verklaren.
- De impact hiervan kunnen aantonen op de orthopedagogische zorg vandaag.
- De verschillende mensvisies of basishoudingen i.v.m. personen met een beperking kunnen geven, uitleggen en illustreren met eigen voorbeelden.
- Het verband tussen deze mensvisies en hun historische en culturele bepaaldheid kunnen aantonen.
- Kunnen omschrijven, inzien en illustreren welke mensvisies jezelf als opvoeder/begeleider dient na te streven en dit kunnen vertalen naar eigen handelen.
- Dit alles kunnen linken aan de verschillende doelgroepen binnen de zorg.
- De weg van segregatie naar inclusie kunnen uitleggen en illustreren.
- Inclusie kunnen bekijken vanuit verschillende levensdomeinen: maatschappelijk, onderwijs, tewerkstelling, vrijetijdsbesteding.
- Hier voorbeelden van kunnen geven.
- Zelf komen tot een werkbare actuele visie op hulpverlening en die kunnen omschrijven.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Centraal staat de schets rond specifiek opvoeden vanuit een historische en culturele bepaaldheid en geplaatst binnen een internationale context en ethische dimensies.
- Hoorcolleges: beeldvorming t.a.v. personen met een handicap is het uitgangspung: welke beeldvorming vinden we terug in onze maatschappij, hoe komt dat, vanuit welke beeldvorming vertrekt een gespecialiseerd opvoeder-begeleider.
- Volgende onderwerpen en thema's komen aan bod:
- zorg van de prehistorie over de middeleeuwen tot Itard, over de verlichting naar de industriële revolutie.
- evolutie in België, Vlaanderen, Nederland, Duitsland, ... met nadruk op 19e Eeuw (caritas, schoolstrijd, kweekscholen, congregaties en religieuzen, politionele zorg, protestantse huisvader, heilpedagogiek) en de 20e Eeuw: eeuw van het kind, 1e kinderwetten, wet op kinderbescherming Vl/Ned, verpleging pmh, thuishulp, ontstaan buitengewoon onderwijs, migratiestromen.
- 3 pijlers van de orthopedagogiek: zorg voor pmh, bijzondere jeugdzorg, child giudance clinics
- recente invloeden op de orthopedagogische zorg
- mens- en maatschappijvisie binnen de orthopedagogiek nl. basishoudingen t.o.v. pmh (Ben Wuyst): onvolwaardig, ongelukkig, zwak, abnormaal, benadeeld, anders maar niet minder.
- Werkcollegs: inclusie als visie, sociale uitsluiting, inclusief onderwijs, inclusieve tewerkstelling en inclusieve vrije tijd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- 'Over narren, kreupelen, doven en blinden', Ben Wuyts, 2005, Davidsfonds Leuven
- aangevuld met een syllabus samengesteld uit artikels en slides
- voorbereidende opdracht wordt besproken in de werkcolleges: info linken aan leerinhouden, taak wordt uitgevoerd in groep of individueel, dient als voorbereiding op het examen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
17,50
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
64
|
klokuren
|
80,00
|
Verdere toelichting:
- 1 hoorcollege per week
- 1 werkcollege per week
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met open vragen:
- toetsing via kennis en inzichtsvragen opgsteld volgens het principe kennis, inzicht, toepassen
- evaluatie van de opdracht via examenvragen
- puntenindeling wordt vooraf vastgelegd
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met open vragen:
- toetsing via kennis en inzichtsvragen opgesteld volgens het principe kennis, inzicht, toepassen
- geen evaluatie van de opdracht meer
- puntenindeling wordt vooraf vastgelegd
|
|
| |
|