2 Orthopedagogie - 2OM - Onderdelen - Samenleving en recht (2)/6 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
-:- |
Code: |
2OM06 |
Academiejaar: |
2007-2008 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
M:6 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
|
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Jonghe Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Er wordt stilgestaan bij de strafrechtelijke behandeling van de minderjarige die feiten begaan heeft. De wereld van de jeugdrechtbank, parket, sociale dienst, regelgevingen zowel federaal als decretaal wordt zichtbaar gemaakt. We gaan dieper in op alle alternatieve afhandelingen, zijnde gemeenschapsdienst, herstelbemiddeling, vormingen, herstelgericht groepsoverleg.
We bekijken het strafrechtelijk handelen van meerderjarigen. En gaan hierbij dieper in op de strafrechtelijke procedure en de verschillende straffen zowel bij toerekeningsvatbare personen ( gewone straffen )als bij ontoerekeningsvatbare personen ( internering ). Ook hier wordt stilgestaan bij de alternatieve werkstraf , het electronisch huisarrst alsook de verbeterde situatie van het slachtoffer. We bekijken de specifieke strafwetgeving en verduidelijken algemene begrippen.
Er wordt binnen deze cursus ook stilgestaan bij de aansprakelijkheid van minderjarigen en meederjarigen wanneer schade wordt toegebracht door een minderjarige. Specifiek wordt ingegaan op de aansprakelijkheid van ouders en opvoeders voor minderjarigen onder toezicht.
We gaan in op de uitgebreide toepassingen van het O.C.M.W. en bekijken actuele, praktijkvernieuwingen binnen deze werking.
Rond dit alles zijn cursusteksten, wetenschappelijke actuele bijdragen, videofragmenten en krantenartikels welke besproken en verdeeld worden over de hoor- en werkcolleges.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
- OM102 Doet aan communicatieve informatieverwerking in de vorm van het gebruik van classificatiesystemen, de opmaak van databanken, het samenstellen van dossiers, het inbrengen en ordenen van gegevens over de cliënt. Hanteert functioneel ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
- OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
- OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
- OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Genereert een creatieve oplossing. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
- OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kent het begrippenkader ivm de aangeboden theoretische kaders en de aangeboden wetenschappelijke kennis.
- De student kent de huidige situatie van het jeugdrecht welke gebaseerd is op een historische evolutie en heeft inzicht op het maatregelenpakket dat de jeugdrechter neemt i.v.m. MOF-situaties bij minderjarigen.
- De student heeft een basiskennis wat betreft het strafrecht bij volwassenen en een duidelijk inzicht in de alternatieve bestraffing.
- De student kan de verkregen inzichten rond eigen aansprakelijkheid integreren in de begeleiding van en de hulpverlening aan verschillende doelgroepen.
- De student kan op een adequate, zelfstandige en kritische wijze verschillende geschreven bronnen raadplegen en verwerken als toepassingen van de theoretische uiteenzettingen.
- De student kan de ingewonnen informatie uit toegepaste wetenschappelijke literatuur begrijpen en interpreteren.
- De student kan de verkregen informatie en inzichten communiceren op heldere wijze.
- De student kan een aantal belangrijke begrippen benoemen en deze hanteren ten behoeve van de samenwerking met andere disciplines als de sociologie en de psychiatrie.
- De student bejegent mensen (cliënten, leerlingen of ouders) met een juridisch of maatschappelijk (kennis van O.C.M.W. werking) probleem op een professionele en respectvolle manier.
- De student kan m.b.t. de bekomen beeldvorming sensibiliserend optreden t.a.v. derden.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Samenleving en recht (deel 1)
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Jeugdrecht
- Historiek
- Maatregelen voor minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd.
- De alternatieve bestraffing ( herstelbemiddeling-herstelgerichtgroepsoverleg- leerstraffen-werkstraffen)
- De rechtspositie van de minderjarige
- Strafrecht
- Misdrijven en bestraffingsmogelijkheden
- Gevangenisstraf-Internering-alternatieve straffen
- Aansprakelijkheid van ouders en andere toezichthouders
- Rechtspositie van de opvoeder
- De werking van het O.C.M.W.
- Historiek en actuele werking
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus Samenleving en recht (2)
- Bijlagen -Teksten Samenleving en recht (2)
- Getoonde documentaires als toepassingen / reflectiemogelijkheden
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
lesuren
|
33,02
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
69
|
klokuren
|
65,09
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege 3u/week
- werkcollege 2u/week
- zelfstudie van een aantal teksten
- leesopdrachten te voorbereiding van hoor- en werkcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Een schriftelijk examen op 20 punten
- 5 vragen op 4 punten / theorie + toepassingen en reflecties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Een schriftelijk examen op 20 punten
- 5 vragen op 4 punten / theorie + toepassingen en reflecties
|
|
| |
|